Κυκλοφορεί από σήμερα το νέο τεύχος
του περιοδικού Θέματα Παιδείας (τεύχος 69-72, ετήσιο, πάντα στην τιμή των 5 ευρώ),
με επίκαιρη και πλούσια ύλη εκπαιδευτικής πολιτικής, παιδαγωγικής, ψυχολογίας
αλλά και ιστορίας, επιστήμης και πολιτισμού.
Στα άρθρα εκπαιδευτικής πολιτικής ξεχωρίζουμε την αναφορά στις
πανελλαδικές εξετάσεις, την ιδεολογική προπαγάνδα αλλά και τα ταξικά
παραλειπόμενα αυτής της διαδικασίας που κυριαρχεί όλο και περισσότερο στο εκπαιδευτικό
μας σύστημα, κρατώντας το σχολείο πιστό στο ρόλο του μηχανισμού ταξικής
επιλογής και χειραγώγησης. Επίσης η αναφορά στο νέο τρόπο πρόσληψης των
εκπαιδευτικών, με την προσθήκη μεταπτυχιακών κ.ά. πιστοποιητικών σαν επιπλέον
κριτήρια για το διορισμό, σε σύνδεση με την αποκοπή της παιδαγωγικής επάρκειας
από τις βασικές επιστημονικές σπουδές των εκπαιδευτικών, επιβεβαιώνει ότι η
ταξική επιλογή συνεχίζεται στην ανώτατη βαθμίδα της εκπαίδευσης και επισφραγίζει
τη μαζική υποβάθμισή της, με άμεση επίπτωση τον περιορισμό των μόνιμων
διορισμών και τη συνακόλουθη μαζική υποβάθμιση της προσχολικής αγωγής, της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι εξελίξεις στην Ανώτατη
εκπαίδευση σηματοδοτούνται από την επίθεση στο άσυλο, το πρώτο μέτρο της “νέας”
κυβέρνησης, μέτρο που έχει στόχο τους φοιτητές που αγωνίζονται ενάντια στην
αντιεκπαιδευτική πολιτική, αλλά και γενικότερα τις δημοκρατικές καταχτήσεις του
λαού μας, όπως σημειώνουν τα σχετικά άρθρα κι ανακοινώσεις. Άσυλο δε φαίνεται
να βρίσκουν όμως και τα παιδιά της προσφυγιάς, στα στρατόπεδα των ακριτικών
νησιών που τα υποδέχονται, κι από όπου εξακολουθούν να μας θυμίζουν ότι έχουν
κι αυτά δικαίωμα στη ζωή, όπως στο άρθρο που δίνει βήμα στη φωνή τους.
Το
επίκαιρο ιστορικό μήνυμα είναι η πολύτιμη πείρα της αντιδικτατορικής
πάλης, μέσα από μια συζήτηση με κομμουνιστές -στελέχη του Συνδέσμου
Φυλακισθέντων Εξορισθέντων της περιόδου 1967-1974, το Βασίλη Δούρο, οικοδόμο,
και το Θόδωρο Τζιαντζή, φοιτητή του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του ’73. Το
κείμενο εξηγεί πού στοχεύουν τελικά οι επιθέσεις στα δημοκρατικά δικαιώματα του
λαού, αλλά και πώς η δικτατορία των συνταγματαρχών προετοιμάστηκε από την αντικομμουνιστική
περίοδο που προηγήθηκε. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον σημείο της συζήτησης, που είχε
πραγματοποιηθεί στο Μουσείο της Δημοκρατικής Αντιδικτατορικής πάλης από τα Θέματα Παιδείας, αποτελεί η αναφορά στην
πίεση που ασκούνταν στους κομμουνιστές για ενότητα με δυνάμεις που είχαν σκοπό
τη διαχείριση της αστικής εξουσίας, όπως ήταν η Ένωση Κέντρου στα χρόνια πριν
από τη χούντα και άλλες αστικές δυνάμεις κατά τη δικτατορία, κι αποκαλυπτικές
είναι οι απαντήσεις των συνομιλητών για το πού οδήγησαν οι υποχωρήσεις το
Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά και την επίδραση που είχαν αυτές οι υποχωρήσεις στο
κίνημα, στην εγκαθίδρυση της δικτατορίας, και γενικότερα στην ομαλή για το
αστικό καθεστώς μεταβίβαση της εξουσίας από τη δικτατορία στη μεταπολιτευτική
αστική δημοκρατία. Η συζήτηση συμπληρώνεται από επίσκεψη στο χώρο των
βασανιστηρίων, αλλά κι από μια συνέντευξη-μαρτυρία για μια γιάφκα, σπίτι δηλαδή
που λειτούργησε ως χώρος προστασίας των αγωνιστών και οργάνωσης του
αντιδικτατορικού αγώνα.
Από το περιοδικό δεν μπορούν
βέβαια να λείψουν οι Μελέτες και οι
Έρευνες, όπως μια νέα πρόταση διδακτικής της πρώτης ανάγνωσης και γραφής
βασισμένη στη φωνητική μέθοδο, καθώς
και οι εκτεταμένες αναφορές στην ιστορία
της ψυχολογίας, ιδιαίτερα στην πολιτιστική-ιστορική σχολή του Βιγκότσκι και
τη συνεισφορά τους στον εντοπισμό των ανώτερων νοητικών λειτουργιών (το
τελευταίο είναι μετάφραση άρθρου του σπουδαίου σοβιετικού ψυχολόγου Α.Λούρια).
Η
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
είναι ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ υποστηρίζει το
περιοδικό, που διανθίζει την ύλη του με άρθρο για τον ανθρωπιστή Λεονάρντο ντα
Βίντσι, στην επέτειο των 500 χρόνων απ’ το θάνατό του, καθώς και εκλαϊκευτικές
αναλύσεις για το νερό και τη σημασία του στην ενότητα ΠΡΑΧΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ.
Πλούσια η πολιτιστική ύλη του
περιοδικού, με αναφορά στο 5ο Επιστημονικό Συνέδριο του ΚΚΕ για τη
συνάντηση της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας με το εργατικό κίνημα και την
κομμουνιστική ιδεολογία απ’ τα τέλη του 19ου αι. ως το
Μεσοπόλεμο, την ανακοίνωση των βραβείων του λογοτεχνικού διαγωνισμού για τα 100
χρονα του ΚΚΕ, και βέβαια τη δημοσίευση πρωτότυπου λογοτεχνικού έργου, όπως το
θεατρικό του Ν. Γιόφτσου “Ο Kαραγκιόζης… Κουκουές” και το
διήγημα της εποχής “Κόκκινο σαν την αυγή” από την Κούλα Καραμηνά-Πόθου.
Ακόμη: αναλυτική βιβλιοκρισία για το ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ του Α.
Μακάρενκο, έκδοση του Ομίλου Εκπαιδευτικού Προβληματισμού, από τον έγκριτο
πανεπιστημιακό Χρήστο Τουρτούρα, σχόλιο από το Θωμά Κασσελούρη στην ποιητική
συλλογή του Π. Σιδηρόπουλου, σύντομη και περιεκτική βιβλιοπαρουσίαση των ΝΕΩΝ
ΒΙΒΛΙΩΝ, ανάμεσά τους κι ενός ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ με παραμύθια, του νέου βιβλίου
της Ζωής Βαλάση.
Το
περιοδικό αποχαιρετά στο τεύχος αυτό καλούς φίλους και συνεργάτες του,
τρεις εκλεχτούς φιλόλογους, το Φάνη Ι. ΚΑΚΡΙΔΗ, το Θανάση ΓΕΩΡΓΙΖΑ και το Γιάννη ΠΑΠΑΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
(του τελευταίου δημοσιεύει και μια μελέτη για τη μητριαρχία, που είχε σταλεί
στο περιοδικό πριν από το θάνατό του). Τέλος το ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ του τεύχους
εντυπωσιάζει με τη συνθετότητά του: είναι μια επιστημονική αναφορά του Γιώργου
Σαρηγιάννη, ομότιμου καθηγητή του ΕΜΠ,
στην Αθήνα ως Πρωτεύουσα, στο σχεδιασμό, την εξέλιξη και
ιδιαίτερα την ταξική της συγκρότηση.
Αναζητήστε τα “ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ”:
► Στις εκδηλώσεις του 45ου
Φεστιβάλ ΚΝΕ-ΟΔΗΓΗΤΗ
► Σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία (“Σύγχρονη
Εποχή” κ.ά.) και στους ανταποκριτές του περιοδικού σε όλη την Ελλάδα
► Eτήσια συνδρομή: 18 €. Δίχρονη: 35 €. Φοιτητική: 15 €. Νομ.προσ.: 25 €. Ταχ.Επιταγές: ΘΕΜΑΤΑ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, Ταχ.Θυρίδα:31207, Τ.Κ.100 35 Αθήνα.
►Τηλέφωνο Επικοινωνίας:
210-8213430. Ε-mail: mail@thematapaideias.org
Για να προμηθευτείτε το περιοδικό μας, όσοι ,-ες είστε από ΑΡΓΟΛΙΔΑ, απευθυνθείτε στον ανταποκριτή του περιοδικού ΝΙΚΟ ΔΙΑΛΙΑΤΣΗ στο τηλ. 6945912271
Για να προμηθευτείτε το περιοδικό μας, όσοι ,-ες είστε από ΑΡΓΟΛΙΔΑ, απευθυνθείτε στον ανταποκριτή του περιοδικού ΝΙΚΟ ΔΙΑΛΙΑΤΣΗ στο τηλ. 6945912271
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου